dag 6 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu dag 6 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu

dag 6

Door: Jannine

Blijf op de hoogte en volg Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

26 Juli 2011 | Roemenië, Boekarest

Zondag 24 juli:

Vanochtend kunnen we lekker uitslapen, en na een heerlijk ontbijt luisteren we naar een Nederlandse kerkdienst. Hierna komt dominee Laslzo nog even in ons 'guestroom' om met ons de preek te bespreken en nog een aantal liederen te zingen. De tijd vliegt, en voor we het weten is het alweer tijd voor de lunch.

Na de lunch hebben we tijd om een beetje uit te rusten. Om vier uur begint het feest: 'the villageday'! Allereerst is er een kerkdienst, waarin wel drie verschillende dominee's voorgaan. Uiteraard begrijpen wij weinig van de preek, maar er zijn wel een aantal van de liederen en psalmen die ons bekend voorkomen. Na de preek zingen we samen met de jongeren en kinderen nog een aantal liederen in het Hongaars' voor in de kerk. Uiteraard zingen wij als 'dutch girls' ook Nederlandse liederen. Ook in de kerk zijn we een ware bezienswaardigheid!

Na de kerkdienst is er een herdenkingsbijeenkomst voor de Hongaarse slachtoffers die gevallen zijn in de 1e en 2e wereldoorlog. Vervolgens gaan we met ongeveer het hele dorp eten in het 'community center'. Het wordt een typisch Hongaarse avond. Met traditionele Hongaarse gerechten, kostuums en volksdansen. De Hongaren in dit dorp zijn erg trots op hun tradities, die willen ze graag in ere houden. Eerst was dit deel van Roemenie nog Hongarije, dus de Hongaren in de dit dorp hechten nog veel waarde aan hun tradities, vandaar ook 'villageday'. Het hele dorp is uitgenodigd om gezellig met elkaar te eten en te praten. Behalve de zigeuners. Zij staan aan de overkant van de straat toe te kijken. Door Kristóf worden we gewaarschuwd dat we voor hen moeten oppassen: er is een grote kans dat de zigeuners bijvoorbeeld onze camera's willen stelen. Nadat alle Hongaarse dorpsbewoners gegeten hebben en even buiten staan voor frisse lucht, mogen er een aantal zigeunerkinderen de restjes van het eten op eten. Wij hebben met hen te doen. 's Avonds maken we met een aantal jongeren van de kerk een kampvuur bij 'ons' in de tuin, waar we tot diep in de nacht met elkaar praten en gezellig samen zijn. Ons wordt uitgelegd dat de zigeuners hier veel stelen, en (omdat) zij geld van de staat krijgen, ook niet voor hun eigen onderhoud werken. Steeds weer merken we de negatieve houding op van de dorpsbewoners tegenover de zigeuners. Gërgö probeert het 's avonds bij het kampvuur nog wat te 'nuanceren' (;-))door een lang verhaal te houden over de vijf soorten zigeuners die er zijn (oa werkende en niet werkende/stelende zigeuners). Na het kampvuur gedoofd te hebben zoeken we half slapend ons heerlijke bed op, het was weer een interessante en gezellige dag!

egy speciális üdvözl mi Hongarian követi, akik megtaláltuk blog is, reméljük, hogy élvezze a holland történetek.. ;-)

• 26 Juli 2011 - 07:28

Dorieke:

Ha! Wat leuk zo elke dag een verslag... :D Wanneer komen er weer foto's. Wil even kijken of jullie al een beetje Roemeens eruit zien.
    Groetjes, Dorieke

• 26 Juli 2011 - 14:15

Janine:

Wat een gave verslagen! Ik geniet om ze te lezen. Het kan niet anders dan dat het een enorme gave reis is..

Liefs.. (L)

Dag 9

28 Juli 2011

Dag 8
Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

Szia! ('Hoi' in het Hongaars), Leuk dat je ons dagboek bezoekt! Onze reis gaat naar Posoloaca, een dorpje in Roemenié. Het gaat om een project van Stichting Hulp Oost-Europa (HOE). We zullen voornamelijk activiteiten doen met de jongeren uit de Christelijke gemeente van Posoloaca. Het doel hiervan is de betrokkenheid rondom de kerkelijke gemeente te vergroten. Ook zullen we onze helpende hand bieden aan de ouderen uit de gemeente en gaan we naar zieken- en kindertehuizen in de regio. Dit alles gebeurt in samenwerking met de predikant (László Pál. Via dit dagboek hopen we je op de hoogte te houden van onze werkvakantie!

Actief sinds 18 Juli 2011