Dag 5 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

25 Juli 2011 | Roemenië, Boekarest

Stiekem, door een kiertje van het gordijn gluurt de zon naar binnen. Het belooft een mooie dag te worden. Gelukkig maar, want op de planning staat een uitje naar het bos, als afsluiting van de 'kinderclub'. Al voor half 10 komen de eerste kinderen, ze hebben er overduidelijk zin in!
De dominee neemt in zijn auto de kleinste kinderen mee naar het bos, de rest gaat met de benenwagen. Het blijkt niet zo ver weg te zijn, na ongeveer 10 minuten lopen arriveren we op de plaats van bestemming. De kinderen nemen ons gelijk mee het bos in, waar onze behendigheid zwaar op de proef komt te staan. Het bos is nat waardoor je uitglijdt voor je het weet en er zijn nogal wat slootjes waar overheen gesprongen moet worden. Met alle liefde helpen de kinderen ons er goed door heen. De takken die in de weg hangen worden aan de kant geduwd, je krijgt een arm wanneer je bijna uitglijdt en uitgestrekte handen grijpen je vast wanneer je over de sloot moet springen.

Nadat iedereen wat gegeten heeft (we staan versteld over wat er allemaal uit de tassen tevoorschijn komt) doen we wat kleine spelletjes zoals zakdoekje leggen. Daarna spelen we een echte voetbalwedstrijd. Als we uitgevoetbald zijn is het alweer tijd om naar huis te gaan. We hebben nu 2 auto's. De auto van de dominee en de auto van één van de jongens, een Dacia uit de jaren '60. Ze worden zo vol mogelijk gepropt, wat een hoop gelach oplevert. Om bij het bos weg te komen moeten we met auto en al over een stuk heide rijden, waardoor we ons echt afvragen of de auto het zal overleven.. De achterkant hing bijna op de grond, de deur kon amper dicht en dan ook nog eens rijden over heide grond.. Maar gelukkig, wij en de auto overleven deze rit, ondanks het feit dat de chauffeur geen rijbewijs heeft!

'Thuis' gekomen hebben we lekker wat tijd voor onszelf. We zijn van plan om een bijbelstudie te gaan doen. Maar voordat we daar aan beginnen nemen we snel een duik in de lake om al het voetbalzweet er af te spoelen. Heeeeeerlijk wat voelen we ons nu weer schoon! Nu is het tijd voor de bijbelstudie maar... we zijn nog niet aangekomen bij vraag 1 of we krijgen visite. Christoph en Robbert zijn door de dominee naar ons toegestuurd om ons met gitaar te begeleiden bij het zingen. (We moeten een 'Dutch song' instuderen die we zondag tijdens de dienst moeten zingen.) Na het zingen wordt er van ons verwacht dat we (weer) gaan zwemmen in de lake. Dit keer met onze Hongaarse vrienden. De Hongaren staan versteld van onze Nederlandse stoerheid, Geeske en Eline springen zonder te twijfelen gelijk het water in. Op de kant staat iedereen met open mond te kijken. Weet je hoe koud het water wel niet is en ze springen er gelijk in?! Wij leggen uit dat het water in de Nederlandse zee nog veel kouder is dan het water in de lake. De zwempartij is duidelijk een succes want er wordt gelijk gevraagd wanneer we weer gaan zwemmen..Monday maybe, please?? :)

Het is bijna zo ver.. de party bij Gergo..wat staat ons te wachten? Om precies 20.00uur staat hij voor de deur om ons op te halen. Met bewondering bekijken ook wij het huis, de spannende verhalen van Nina en Jannine blijken te kloppen. We krijgen een heerlijke maaltijd voorgeschotelt, maar voordat we daar aan kunnen beginnen moet toch echt de gevreesde drank (Palinka, drank met wel 52% alchohol!) gedronken worden. We krijgen allemaal een klein glaasje met een klein laagje Palinka. Gergo legt ons uit hoe het werkt: je gaat staan,dan breng je een toast uit en daarna giet je het in één slok naar binnen. Hoe makkelijk kan het zijn..?! We kijken elkaar eens bedenlijk aan..gaan we dit drinken of zullen we het toch maar niet doen, er zit echt wel heel veel alcohol in hé.. Snel wordt de filmcamera er bijgepakt om de eerste slokken op beeld vast te leggen. Geeske is de eerste die heel voorzichtig een slokje neemt, ucheucheproestbahvies, ze barst in lachen uit: wat is dit sterk, het brandt wel heel erg in je keel!! Ook de rest is niet echt weg van deze huisgemaakte sterke drank..
Na het eten begint het echte feest. In een ander gedeelte van het huis zijn al wat vrienden gearriveerd en de 'DJ' is al volop aan het draaien. Geweldig, ook al houdt hij er zelf totaal niet van, omdat we het zo lief aan hem vragen draait hij 'religious music'! :)
Het wordt een hele gezellige avond. We staan er telkens weer verbaasd over hoe aardig en gastvrij de mensen hier zijn!
Liggend in bed raken we niet uitgepraat over alles wat we ook vandaag weer hebben gezien en meegemaakt. Heel veel leuke, grappige en goede dingen, maar ook zien we steeds meer dingen doorschemeren van de moeilijke, harde kant van het leven hier. We beseffen dat wij het allemaal toch wel heel goed hebbben thuis....

• 25 Juli 2011 - 11:58

Roelinde:

Haha, alweer zo'n leuk verhaal! Volgens mij hebben jullie het echt heel leuk daar, ik wilde dat ik eens even om het hoekje kon komen kijken! :)
    PS. Eline, zou je niet van opleiding switchen? :P

• 25 Juli 2011 - 13:52

Anniek H.:

Sorry Geeske, ik kan een reactie niet laten. Jullie zijn goed aan het werk en fijn dat jullie er zelf ook van kunnen genieten!
    Ik moest een kleeein beetje lachen toen ik las dat je zonder klagen het meer in sprong. Friesland herinnering komt boven haha. Lekker het kanaal over zwemmen... :-)
    Palinka! Dat ken ik nog wel. Hoe helderder, hoe meer alcohol. Hoop voor jullie dat het op water leek :P Niet zo gek dat het daarna een enorm feest werd hoor!

Sorry voor mijn enorme verhaal van het thuisfront haha. Geniet enog van jullie week en onthoud alles voor als ik terug ben, Geeske! Goede tijd nog, take care.

Liefs!

• 25 Juli 2011 - 14:18

Suzan:

jullie verhalen zijn echt leuk, volgens mij hebben jullie het echt naar jullie zin!

• 25 Juli 2011 - 21:58

Esther:

Hallo dames, hier nog een reactie van een verre tante... Leuke verslagjes en foto's! Wow, dat doe ik jullie niet na, in koud water springen!
    Nog een gezegende tijd daar.
    Liefs, tante Es, a'doorn

Dag 9

28 Juli 2011

Dag 8
Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

Szia! ('Hoi' in het Hongaars), Leuk dat je ons dagboek bezoekt! Onze reis gaat naar Posoloaca, een dorpje in Roemenié. Het gaat om een project van Stichting Hulp Oost-Europa (HOE). We zullen voornamelijk activiteiten doen met de jongeren uit de Christelijke gemeente van Posoloaca. Het doel hiervan is de betrokkenheid rondom de kerkelijke gemeente te vergroten. Ook zullen we onze helpende hand bieden aan de ouderen uit de gemeente en gaan we naar zieken- en kindertehuizen in de regio. Dit alles gebeurt in samenwerking met de predikant (László Pál. Via dit dagboek hopen we je op de hoogte te houden van onze werkvakantie!

Actief sinds 18 Juli 2011