Dag 7 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

26 Juli 2011 | Roemenië, Boekarest

Vandaag staat paardrijden op het programma! We zien er (bijna;)) allemaal naar uit.. Vanochtend staat Radu al vroeg vol ongeduld en enthousiasme te wachten. Hij en een andere zigeuner, genaamd Zombie, uit het dorp gaan ons rijden. Via de banden of de achterkant klimmen we op een houten wagen. De wagen is een soort bak waar normaal voedsel van het land etc. in wordt vervoerd. Bovenop de zijranden van de wagen zijn twee planken gelegd waarop wij kunnen zitten. Één wagen stort bijna in elkaar, dat wordt steeds angstig kijken en bij elke hobbel gillen dus! (en dat zijn er veeeeel). In volle vaart gaan we richting het 'bos' en de weide waar elke dag de koeien gehoed worden. Radu (12jaar) laat alle kunstjes zien die hij kan: terwijl hij aan het mennen is (het paard gaat in volle draf over hobbel en door kuilen vol water heen) springt hij vanaf de wagen op het paard zelf. Hij vindt het leuk om ons een 'beetje' te laten gillen, maar we zien al snel dat hij opgegroeid is met deze paarden en er volledig controle over heeft. Ook staan op het paard is voor hem een eitje. Steeds springt Radu even van de wagen af om fruit of bloemen voor ons te plukken. Wanneer het een beetje gaat regenen haalt hij een paar vieze handdoeken uit de wagen voor over ons hoofd. Zo zorgzaam!:)
Wanneer we bij de 'koeienweide' zijn, gaan we dan toch écht paardrijden. De koeienhoeders (zigeuners) zitten hier élke dag, in weer en wind. Aan het einde van de dag worden de koeien weer naar het dorp geleid. Elke koe weet waar zij 'woont', ze loopt braaf haar eigen hekje door richting de 'stal'.
Dominee Laszlo heeft een zadel geregeld voor het paard van Zombie. Op het andere paard gaan we gewoon zonder zadel rijden, achterop bij Radu. Hij klemt onze voeten heel lief met zijn voeten vast en trekt onze armen om ons heen. Eline kan nog net gered worden, zij valt bijna van het paard af. Gerrieke roept tegen Radu dat ze zich voelt alsof ze in een film zit. En daar lijkt het ook echt op: wij op die paarden, tussen de koeien en de koeienhoeders omringt door bergen.. prachtig! Laszlo blijft steeds 'extra mooi' en 'extra lekker' roepen, in welke context dan ook:). Ook het woord 'probieren' gooit hij steeds tussen zijn zinnen door, wat steeds weer voor grappige situaties zorgt.

Voor vanmiddag hebben we afgesproken dat we met de jongeren uit de kerk gaan zwemmen. Helaas valt deze zwempartij halverwege in het water, het begint te regenen. Na het 'zwemmen' gaan we samen met Laszlo bij een paar families langs. Volgens Laszlo moeten we bij iedereen (alle oude mensen) een keer langs, anders is het niet 'eerlijk' (jaja, zo bijzonder zijn wij hier dus;). Waarschijnlijk hebben veel van deze mensen nog nooit buitenlanders op bezoek gehad, misschien zelfs nog wel nooit gezien!). Bij Robbert thuis gaan we koeienmelken. Eerst zijn we allemaal wat aarzelend, maar al snel zijn we vol overgave aan het koeienmelken. (Ja.. met de hand!) Ook krijgen we onze 'eigen' melk te proeven, nog helemaal warm!
Voor de avondmaaltijd zijn we uitgenodigd bij een familie uit de kerk. We krijgen daar heerlijk weer heerlijk en vooral ook veel te eten. De dominee is de enige van ons die Palinka durft te nemen. Wij merken al snel de reactie, hij begint ontzettend melig te worden en lacht zich bijna in tranen. Na het eten krijgen we weer heerlijk fruit: watermeloen, een hele zoete meloen en perziken en nectarines. Heerlijk!
Rond kwart voor 10 gaan we weer richting 'huis', daar zitten we nog tot 3 uur snachts met de jongeren rond een kampvuur. Het wordt steeds gezelliger.. en we beseffen steeds meer hoe erg we hen zullen gaan missen! We zijn al wilde plannen aan het verzinnen hoe wij hen ooit naar Nederland kunnen laten komen...;).

• 26 Juli 2011 - 20:06

Rian Hooghoed:

Heel leuk om zo mee jullie mee te lezen: jammer dat er geen foto's van het paardrijden zijn, maar met een fantasie kun je je er wel iets bij voorstellen!
    Liefs, (tante) Rian

• 26 Juli 2011 - 20:18

Hannah En Sophie:

Hoi Geeske,

echt leuk wat je allemaal doet daar, zullen we ruilen???

kusjes van Hannah en Sophie

• 27 Juli 2011 - 18:13

Wim En Miranda:

Hoi Eline en meiden,

wat een heerlijke week hebben jullie al achter de rug. Geniet er nog maar van! Het zal wel afkicken worden straks!
    Groetjes van papa en mama

• 27 Juli 2011 - 20:16

Chris:

I like the last part of this message ;)

• 27 Juli 2011 - 20:42

Dorieke :

Ha,

Wat fijn dat jullie zo genieten! Hoelang mogen jullie nog blijven in Romenie?
    Een fijne tijd nog!

Groetjes, Door

P.s. Buitenlandse jongens blijven charmant of niet dan? ;-)

• 29 Juli 2011 - 11:22

Arina :

Hahaha die eline toch!!!!!.
    Hoe kan je nou van een paard afvallen?

• 30 Juli 2011 - 12:32

Chris:

Haha Eline it's a very brave girl...dutch girl...they don't need help :p, they can bring their big bag. :))

Verslag uit: Roemenië, Boekarest

Dag 9

28 Juli 2011

Dag 8
Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

Szia! ('Hoi' in het Hongaars), Leuk dat je ons dagboek bezoekt! Onze reis gaat naar Posoloaca, een dorpje in Roemenié. Het gaat om een project van Stichting Hulp Oost-Europa (HOE). We zullen voornamelijk activiteiten doen met de jongeren uit de Christelijke gemeente van Posoloaca. Het doel hiervan is de betrokkenheid rondom de kerkelijke gemeente te vergroten. Ook zullen we onze helpende hand bieden aan de ouderen uit de gemeente en gaan we naar zieken- en kindertehuizen in de regio. Dit alles gebeurt in samenwerking met de predikant (László Pál. Via dit dagboek hopen we je op de hoogte te houden van onze werkvakantie!

Actief sinds 18 Juli 2011