Dag 4 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

23 Juli 2011 | Roemenië, Boekarest

De eerste verassing van vandaag: we staan in de krant! Niet te geloven! Er staat een foto van ons in die gemaakt is tijdens de Hongaarse avond.

Vandaag weer kinderclub om 10:00. We beginnen weer met zingen en kunnen al uit volle borst meezingen met 'Ter at var es szep orzag...'. We leren de kinderen 'lees je bijbel, bid elke dag' in het Nederlands. Dat vinden ze wel interessant.
Vandaag maken we een masker. Wie klaar is mag buiten gaan bellen blazen. Na de pauze spelen we bingo. Christoph helpt ons met het voorlezen van de nummers.
Ter afsluiting wordt er met het blokfluitgroepje geoefend voor aanstaande zondag. Dan is het 'villageday' en het belooft een bijzondere dag te worden voor het hele dorp.

Na alweer een goede maaltijd hebben we een uurtje vrij. Heerlijk is dat, even lekker kletsen, douchen, weblog bijwerken, bijslapen, enz.
Om 15:30 gaan we met dominee Laszlo mee op bezoek bij een aantal oude vrouwen uit de gemeente. Ze zijn allemaal weduwe en wonen achter de kerk. Via een erfje en smal gangetje komen we bij de eerste vrouw binnen. Ze is helemaal ontdaan van ons bezoek: “Dat ik dit nog mee mag maken!” Ze had ons in de krant zien staan en voelt zich zeer vereerd dat deze 'pretty girls' nu bij haar op bezoek zijn. Ze verwijt Laszlo alleen wel dat hij het van tevoren niet had gezegd, nu kan ze ons niets aanbieden. De eenvoud straalt van vrouw en huisje af. Een poosje later komt haar zoon binnen, duidelijk een alcoholist. Ze stuurt hem naar buiten om druiven voor ons te plukken, al zijn die eigenlijk nog niet helemaal rijp. We zingen nog voor haar (ze kan niet geloven dat we in het Hongaars kunnen zingen) en Laszlo doet een gebed.
Zo bezoeken we nog een aantal vrouwen en geven hen allemaal een Nederlands product (koffie, stroopwafels, rookworst).
Erg onder de indruk gaan we terug. Wat een leven hebben deze vrouwen! Hoe koud moet het 's winters in hun huisjes zijn! En dat ze nooit buiten het dorp komen!

Om 18:00 bijbelstudie met de jeugdgroep van de kerk. Er zijn veel jongeren gekomen! Maar helaas, ze zijn niet gewend om bijbelstudie te doen en het is moeilijk om een gesprek op gang te krijgen. De bijbelstudie die we hadden meegenomen blijkt veel te moeilijk te zijn. Toch blijkt dat sommigen wel met vragen zitten en het is toch fijn om dit te merken.
We zijn uitgenodigd voor de maaltijd bij een aantal jongeren thuis. De groep wordt verdeeld onder Anita, Gergo en Robert.
Savonds terug in de 'questroom' hebben we allemaal veel ervaringen uit te wisselen. Jolanda en Geeske zijn bij Robert geweest. Ze hebben de Roemeense gastvrijheid weer goed ervaren. Na een heerlijke maaltijd wat veel te veel was, moest er ook nog watermeloen en ijs bij. Jolanda telde de hapjes af toen ze aan haar ijs begon. Helaas spreekt Robert weinig engels dus waren ze op den duur uitgepraat (het had na een tijd wel wat te veel weg van een intervieuw).
Gerrieke en Eline waren te gast bij Anita. Ze mochten de hele boerderij bekijken. Haar moeder was erg enthousiast en vertelde vanalles in het Roemeens. Het eten was heerlijk!
Jannine en Nina hebben Gergo's huis bewondert. Achteraf horen we dat dit gezin het mooiste huis van het dorp heeft. Bij binnenkomst moesten ze wel gelijk aan de likeur. Alcohol lijkt een bijzondere rol te spelen in dit gezin. Gergo zelf leek aangeschoten en zijn moeder zagen ze ook naar buiten glippen met een blikje bier.
Morgen zijn we hier met de hele groep uitgenodigd voor het diner en daarna heeft Gergo een party georganiseerd zegt hij. We zijn benieuwd...

• 25 Juli 2011 - 09:27

Frans & Martine:

Hoi Gerrieke,

Wat een leuk verslagje weer :)
    zo dat jullie in de krant staan zeg !
    Wat gaaf dat die kinderen zich zo snel geven aan jullie

Appelsoep hoe kan je het verzinnen :P

heel veel plezier en als we je verslagjes lezen kunnen we ons een beetje inbeelden wat je daar allemaal beleeft

liefs Papa en Mama

Dag 9

28 Juli 2011

Dag 8
Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

Szia! ('Hoi' in het Hongaars), Leuk dat je ons dagboek bezoekt! Onze reis gaat naar Posoloaca, een dorpje in Roemenié. Het gaat om een project van Stichting Hulp Oost-Europa (HOE). We zullen voornamelijk activiteiten doen met de jongeren uit de Christelijke gemeente van Posoloaca. Het doel hiervan is de betrokkenheid rondom de kerkelijke gemeente te vergroten. Ook zullen we onze helpende hand bieden aan de ouderen uit de gemeente en gaan we naar zieken- en kindertehuizen in de regio. Dit alles gebeurt in samenwerking met de predikant (László Pál. Via dit dagboek hopen we je op de hoogte te houden van onze werkvakantie!

Actief sinds 18 Juli 2011