Dag 2 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Gerrieke

Blijf op de hoogte en volg Eline, Jannine, Gerrieke, Nina. Jolanda. Geeske

21 Juli 2011 | Roemenië, Boekarest

Rrrrrrrrrrrrrrring... kwart over acht. De wekker laat ons met moeite wakker worden uit een diepe slaap. We hebben onze eerste nacht heerlijk kunnen slapen in ons luxe optrekje. Twee mensen hebben nog wel kunnen genieten van het nachtelijk hondenconcert, de twee honden van de dominee blaffen graag naar de honden uit de buurt, de rest heeft zelfs dat niet gehoord. Om tien uur staat het ontbijt al weer voor ons klaar. Gezellig in de tuin onder de grote parasol staat een overvolle tafel met brood en stukjes kaas, meerdere soorten worst, tomaat, iets wat op komkommer lijkt. Ook typisch hollandse chocoladepasta en heerlijke 'home-made' perzikjam. Er komen twee kannen met een limonaderood goedje op tafel. Het blijkt thee te zijn. We moeten nog wel een beetje wennen aan het zuur/zoete smaakje! We maken ons klaar voor de trip richting Oradea. De bus-driver staat weer voor ons klaar om ons in een no-time vaart, we houden ons hart vast, in de stad te brengen. We rijden eerst een hoge heuvel op die ons een schitterend uitzicht over de stad biedt. We maken een paar foto's en rijden naar het centrum. We bezoeken de Rooms Katholieke Kerk, het bisschoppelijk paleis en zien de (middelbare) school waar de vrouw van Laszlo werkt. We hebben aan de dominee een prima gids: hij vertelt ons honderduit over alles wat we zien. Hij heeft zichtbaar plezier in het rondleiden van 'zijn' zes Hollandse girls. Vervolgens hebben we even tijd om rond te snuffelen in een souvenir winkeltje en worden we getrakteerd op een ijsje. We moeten nu snel doorlopen omdat er een storm aankomt volgens Laszlo. Het begint ook al te spetteren en de lucht ziet dreigend. Als we in het busje zitten barst de bui los, het onweert zelfs stevig. We rijden naar een marktje waar van alles te koop is. Al gauw gaat als een lopend vuurtje rond dat er 'Dutch girls' rondlopen over de markt en worden we met grote ogen nagestaard. Wij kijken met grote ogen naar het vele overheerlijke fruit en groente dat uitgestald ligt op de kraampjes. Er worden oerlelijke crocs gekocht (Tsja je moet toch wat, om je voeten te beschermen!) en erna vertrekken we richting een kerk met een toren waar we weer een prachtig uitzicht hebben over de stad. We zien ook nog een mooi paleis waar nu een winkelcentrum in gevestigd is. Inmiddels zijn we behoorlijk 'hungry' wat niet zo gek is omdat het al drie uur blijkt te zijn. Als we weer 'thuis' arriveren staat er gelukkig weer een overheerlijke maaltijd klaar. Dit keer staan er aardappels met een soort witte kool en een heerlijk korkant groente-vlees hapje, wat ze gabbago noemen, op het menu. Het toetje is een specialiteit gemaakt door de moeder van de dominee. En ze loopt richting onze kamer, een klein vermoeden wordt gauw waarheid, wanneer ze terugkomt met een half lege schaal 'salamikoekjes'. Ons was verteld dat we alles mochten eten en tsja.. ze zagen er ook zóó lekker uit! Ze beschouwen het als een compliment dat we er al van gesnoept hebben en kunnen er gelukkig om lachen. Na de lunch hebben we even de tijd om uit te rusten en de weblog wordt bijgewerkt. Om zes uur staat er een nieuw 'exciting thing' op het programma. Vijf knappe Roemenen showen ons de lifestyle en kleding van Hongaren uit de tiende eeuw. Ze zijn compleet uitgerust met pijl en boog, zwaarden, lasso en een mooi uniform. Na de uitleg mogen wij ook oefenen met pijl en boog en aansluitend is er een wedstrijd. Eline houdt de eer van de Hollanders hoog en wint bijna de wedstrijd. Intussen hebben we ook gesprekjes met de jongeren uit de gemeente. Het is soms lastig communiceren maar ze zijn erg enthousiast. En wij ook! Na afloop vragen ze of wij op een kluitje willen gaan staan voor 'something special'. Aan twee kanten staan twee sterke kerels met grote hoornen die ons omver willen blazen, zodat we de vibratie kunnen voelen. We staan te trillen op onze benen ;)
Inmiddels is het negen uur en wordt ons weer een 'big meal' aangeboden. Omdat we niet zoveel trek meer hebben kiezen we voor onze zes bakken ijs in onze privékoelkast. Ook bereiden we de activiteit voor de volgende dag met de kinderen voor. Dan leggen we moe maar voldaan ons hoofd weer op ons kussen!

• 21 Juli 2011 - 19:20

Anniek H.:

Geeske!
    Wat heerlijk om je op de foto's te zien; een teken van leven :P
    Fijn dat jullie reis goed is gegaan (vorige reisverslag) en dat jullie nu toch ook wel aan het werk zijn. Ik hoop snel meer te horen over de activiteiten met de kids, erg leuk :)
    Volgens mij is de natuur daar ook niet verkeerd, leuk dat jullie een uitstapje hebben gemaakt (EN een leuke gids hebben zo te horen!)

• 21 Juli 2011 - 19:31

Jaco:

Volgens mij hebben jullie het goed naar je zin. Veel plezier verder!

Groetjes Jaco

• 21 Juli 2011 - 19:43

Catharina:

Leuk om je verhaal te lezen Gees :)
    Fijne tijd nog daar met zn alle!!

• 21 Juli 2011 - 19:43

Frans & Martine:

Hoi Gerrieke en de rest,

Wat leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen :) Zo te horen hebben jullie het erg naar jullie zin !
    Het heette toch werkvakantie :p
    Jullie worden wel bezig gehouden en de foto's zien er heel leuk uit XD

heel veel fijne dagen toegewens en we hopen dat we weer is wat kunnen lezen :)

Liefs papa & mama en de kinderen!

• 21 Juli 2011 - 21:14

Dorieke:

Wat leuk een reeks meiden op een spoorrails. :D Jullie genieten zichtbaar. Een fijne tijd met elkaar en wees tot een zegen!

Liefs, Dorieke

• 21 Juli 2011 - 21:35

Sophia:

lieve Geeske,
    Wat hebben jullie het daar super zeg! Ik ben wel een beetje jaloers hoor... Maar echt ontzettend aardig en gastvrij zijn ze voor jullie, geweldig! Fijn dat jullie het zo goed getroffen hebben, ik hoop dat jullie ook nog wat terug kunnen doen. En over het eten hoeven we ook niet in te zitten, jullie komen tonnetje rond weer terug volgens mij!
    Hoe is het land verder, zie je nog veel armoede?
    Heel leuk om zo op de hoogte te blijven, we zien uit naar het volgende verslag!
    Groetjes aan allemaal,
    Liefs,mama (en een kusje van Matthias)

PS en niet naar knappe Roemenen kijken, he ?!!

• 22 Juli 2011 - 10:00

Rian Hooghoed:

Lieve Eline en de rest,
    Leuk om zo mee te kunnen lezen van jullie belevenissen daar!
    Ik ga jullie zeker volgen...
    Fijne tijd daar met elkaar!
    Liefs!

• 22 Juli 2011 - 11:36

Anne-Co :

Ola Ladys!

Wat leuk zeg, zo volg ik jullie tenminste nog een klein beetje =)
    We spreken snel weer een x af als jullie terug zijn!

Liefs Anne-Co

• 22 Juli 2011 - 17:01

Joline:

Ha Geesk!!
    Wat leuk om je verhaal te lezen!! Oeii, wat klinkt dit super leuk!..
    Haha, ons een beetje jaloers maken he!!
    we bellen gauw een x als je terug bent, want ben super benieuwd naar je verhalen, of ik kom richting jouw; want ja.. Maandag he...:P
    Liefs